TAALACTIVIST GABOR LANDMAN BRENGT YOURI
ALBRECHT EN BELLINGCAT IN HET NAUW

Taalactivist Gabor Landman brengt Youri Albrecht
en Bellingcat in het nauw

Taalactivist Gabor Landman heeft een slag gewonnen in
zijn strijd tegen kranten van de Persgroep, waaronder
Algemeen Dagblad, die hem beschuldigden van wange-
drag tijdens een bijeenkomst in debatcentrum De Balie over
Oekraine. Zijn aangifte tegen Balie-directeur Youri Albrecht,
die hem ervan betichtte voor de Russische geheime dienst
te werken, wordt door de politie niet onderzocht. Albrecht
en onderzoekscollectief Bellingcat, waarop Albrecht zich
beriep, hebben geen enkel bewijs geleverd voor hun aan-
tijging en weigeren ieder commentaar.

George Woodham

De Andere Krant berichtte op 5
februari over een opmerkelijk
incident rond Gabor Landman,
een tolk/vertaler die zich met
zijn stichting European Langua-
ge Rights inzet voor de rechten

van taalminderheden in de EU.
Hij is kritisch op Oekraine om-
dat dit land minderheidstalen als
Russisch, Roemeens en Hongaars
(naast Nederlands zijn moedertaal)
onderdrukt.

Landman reerde zich op een
debatavond op 11 december 2025 bij

De Balie over hulpkonvooien voor
Oekraine dermate dat hij uit de zaal
werd verwijderd. Kranten van De
Persgroep citeerden vervolgens di-
verse uitspraken van Landman, die
onder meer zou hebben gezegd dat
het bewind in Oekraine uit nazi's
bestaat. Zij citeerden daarnaast You-
ri Albrecht, directeur van De Balie,
die nadat Landman uit de zaal was
verwijderd, beweerde dar Landman
door de Russische geheime dienst
FSB zou worden betaald. Albrecht
zei dat hij dat had gehoord van zijn
“yrienden” bij het journalistiek
platform Bellingcat.

Drie van de vier kranten — AD, Tu-
bantia en Stentor — besloten al snel
hun artikelen aan te passen, nadat
Landman had gedreigd met juridi-
sche stappen. Ze moesten erkennen
dat ze Landman volledig verkeerd
hadden geciteerd. Alleen De Gelder-

lander weigerde rectificatie, ook na
aandringen van Landman. Landman
spande daarop een zaak aan bij de
Raad voor de Journalistiek. Die oor-
deelde 11 april dat De Gelderlander
het artikel moest aanpassen. Dat is
inmiddels gebeurd.

Drie kranten
erkenden hun fouten

_

Landman deed daarnaast aangifte
bij de Amsterdamse politie tegen
Albrecht wegens laster en smaad.
Onlangs kreeg hij te horen dat de
politie met “het onderzoek is ge-
stopt”. “Ze willen er geen tijd in

steken”, zegt Landman tegenover
De Andere Krant. Hij laat het er niet
bij zitten: mocht het Openbaar Mi-
nisterie ook besluiten niets met de
aangifte te doen, dan zal hij naar
het Gerechtshof stappen voor een
zogeheten artikel 12-procedure om
het OM te dwingen Albrecht alsnog
te vervolgen.

Landman heeft ondanks vele toe-
naderingspogingen geen enkele re-
actie gehad van Albrecht of van De
Balie en ook niet van Bellingcat. “Als
ze bewijzen hadden gehad, zouden
ze die wel hebben laten zien. Maar
ze reageren gewoon helemaal niet.
Schandalig gedrag voor publieke in-
stellingen”, stelt Landman. “Zeker
voor een club die zich burgerjour-
nalisten noemt, zoals Bellingcat.” =

» dakl.nl/gabor-landman

Taalactivist Gabor Landman heeft een slag gewonnen in zijn strijd

tegen kranten van de Persgroep, waaronder Algemeen Dagblad, die

hem beschuldigden van wangedrag tijdens een bijeenkomst in

debatcentrum De Balie over Oekraine. Zijn aangifte tegen Balie-

directeur Youri Albrecht, die hem ervan beschuldigde voor de Russische

geheime dienst te werken, wordt door de politie echter niet onderzocht.

Albrecht en onderzoekscollectief Bellingcat, waar Albrecht zich op

beriep, hebben geen enkel bewijs geleverd voor hun aantijging en

weigeren ieder commentaar.

George Woodham

) LANGUAGE-RIGHTS.EU


https://www.youtube.com/watch?v=2Qq54s9R_s0
https://language-rights.eu/balie.pdf

De Andere Krant berichtte op 5 februari over een opmerkelijk

incident rond Gabor Landman, een tolk/vertaler die zich met zijn

stichting European Language Rights inzet voor de rechten van
taalminderheden in de EU. Hij is kritisch op Oekraine, omdat dit land
minderheidstalen als Russisch, Roemeens en Hongaars (naast

Nederlands zijn moedertaal) onderdrukt.

Landman roerde zich op een debatavond op 11 december 2025
bij De Balie over hulpkonvooien voor Oekraine dermate dat hij uit de
zaal werd verwijderd. Kranten van De Persgroep citeerden vervolgens
diverse uitspraken van Landman, die onder meer zou hebben gezegd
dat het bewind in Oekraine uit Nazi’s bestaan. Zij citeerden daarnaast
Youri Albrecht, directeur van De Balie, die, nadat Landman uit de zaal
was verwijderd, beweerde dat hij door de Russische geheime dienst
FSB zou worden betaald. Albrecht zei dat hij dat had gehoord van zijn

“vrienden” bij het journalistiek platform Bellingcat.

Drie van de vier kranten - AD, Tubantia en Stentor - besloten al
snel hun artikelen aan te passen, nadat Landman had gedreigd met
juridische stappen. Ze moesten erkennen dat ze Landman volledig
verkeerd hadden geciteerd. Alleen De Gelderlander weigerde
rectificatie, ook na aandringen van Landman. Landman spande daarop
een zaak aan bij de Raad voor de Journalistiek. Die oordeelde op 11 april
dat De Gelderlander het artikel moest aanpassen. Dat is inmiddels

gebeurd.

& LANGUAGE-RIGHTS.EU



https://www.youtube.com/watch?v=2Qq54s9R_s0
https://language-rights.eu/NL/
https://language-rights.eu/Landman_Gelderlander_Conclusie_13042026.pdf

Landman deed daarnaast aangifte bij de Amsterdamse politie
tegen Albrecht wegens laster en smaad. Hij kreeg onlangs te horen dat
de politie met “het onderzoek is gestopt”. “Ze willen er geen tijd in
steken”, zegt Landman tegenover De Andere Krant. Hij laat het er niet
bij zitten: mocht het Openbaar Ministerie ook besluiten niets met de
aangifte te doen, dan zal hij naar het Gerechtshof stappen voor een
zogeheten artikel 12-procedure, om het OM te dwingen Albrecht alsnog

te vervolgen.

Landman heeft ondanks vele toenaderingspogingen geen enkele
reactie gehad van Albrecht of van De Balie, en ook niet van Bellingcat.
“Als ze bewijzen hadden gehad, zouden ze die wel hebben laten zien.
Maar ze reageren gewoon helemaal niet. Schandalig gedrag voor
publieke instellingen”, stelt Landman. “Zeker voor een club die zich

burgerjournalisten noemen zoals Bellingcat.”

Publicatie DAK 11-05-2026 Albrecht & Bellingcat in het Nauw

Persbericht 05-05-2026 Desinformatie & Leugens van Stg. Bellingcat.

Publicatie DAK 31-01-2026 1k word niet door de Russen Betaald.

Persbericht 19-12-2025 Publieke Verklaring Yoeri Albrechtin de Balie.

Publicaties Stg. ELR. https://language-rights.eu/NL/

3 LANGUAGE-RIGHTS.EU



https://language-rights.eu/09052026_DAK.pdf
https://bellingthecat.com/
https://language-rights.eu/DAK31012026.pdf
https://language-rights.eu/balie.pdf
https://language-rights.eu/NL/

