LANGUAGE ACTIVIST GABOR LANDMAN
CORNERS YOURI ALBRECHT AND BELLINGCAT

Taalactivist Gabor Landman brengt Youri Albrecht
en Bellingcat in het nauw

Taalactivist Gabor Landman heeft een slag gewonnen in
zijn strijd tegen kranten van de Persgroep, waaronder
Algemeen Dagblad, die hem beschuldigden van wange-
drag tijdens een bijeenkomst in debatcentrum De Balie over
Oekraine. Zijn aangifte tegen Balie-directeur Youri Albrecht,
die hem ervan betichtte voor de Russische geheime dienst
te werken, wordt door de politie niet onderzocht. Albrecht
en onderzoekscollectief Bellingcat, waarop Albrecht zich
beriep, hebben geen enkel bewijs geleverd voor hun aan-
tijging en weigeren ieder commentaar.

George Woodham

De Andere Krant berichtte op 5
februari over een opmerkelijk
incident rond Gabor Landman,
een tolk/vertaler die zich met
zijn stichting European Langua-
ge Rights inzet voor de rechten

van taalminderheden in de EU.
Hij is kritisch op Oekraine om-
dat dit land minderheidstalen als
Russisch, Roemeens en Hongaars
(naast Nederlands zijn moedertaal)
onderdrukt.

Landman reerde zich op een
debatavond op 11 december 2025 bij

De Balie over hulpkonvooien voor
Oekraine dermate dat hij uit de zaal
werd verwijderd. Kranten van De
Persgroep citeerden vervolgens di-
verse uitspraken van Landman, die
onder meer zou hebben gezegd dat
het bewind in Oekraine uit nazi's
bestaat. Zij citeerden daarnaast You-
ri Albrecht, directeur van De Balie,
die nadat Landman uit de zaal was
verwijderd, beweerde dat Landman
door de Russische geheime dienst
FSB zou worden betaald. Albrecht
zei dat hij dat had gehoord van zijn
“yrienden” bij het journalistiek
platform Bellingcat.

Drie van de vier kranten — AD, Tu-
bantia en Stentor — besloten al snel
hun artikelen aan te passen, nadat
Landman had gedreigd met juridi-
sche stappen. Ze moesten erkennen
dat ze Landman volledig verkeerd
hadden geciteerd. Alleen De Gelder-

lander weigerde rectificatie, ook na
aandringen van Landman. Landman
spande daarop een zaak aan bij de
Raad voor de Journalistiek. Die oor-
deelde 11 april dat De Gelderlander
het artikel moest aanpassen. Dat is
inmiddels gebeurd.

Drie kranten
erkenden hun fouten

—

Landman deed daarnaast aangifte
bij de Amsterdamse politie tegen
Albrecht wegens laster en smaad.
Onlangs kreeg hij te horen dar de
politie met “het onderzoek is ge-
stopt”. “Ze willen er geen tijd in

steken”, zegt Landman tegenover
De Andere Krant. Hij laat het er niet
bij zitten: mocht het Openbaar Mi-
nisterie ook besluiten niets met de
aangifre te doen, dan zal hij naar
het Gerechtshef stappen voor een
zogeheten artikel 12-procedure om
het OM te dwingen Albrecht alsnog
te vervolgen.

Landman heeft ondanks vele toe-
naderingspogingen geen enkele re-
actie gehad van Albrecht of van De
Balie en ook niet van Bellingcat. “Als
ze bewijzen hadden gehad, zouden
ze die wel hebben laten zien. Maar
ze reageren gewoon helemaal niet.
Schandalig gedrag voor publieke in-
stellingen”, stelt Landman. “Zeker
voor een club die zich burgerjour-
nalisten noemt, zoals Bellingcat.” ®

» dakl.nl/gabor-landman

Language activist Gabor Landman has won a victory in his battle

against newspapers belonging to De Persgroep, including Algemeen

Dagblad, which accused him of misconduct during a meeting at the De

Balie debate centre on Ukraine. However, his complaint against De Balie

director Youri Albrecht, who accused him of working for the Russian

secret service, is not being investigated by the police. Albrecht and the

investigative collective Bellingcat, on which Albrecht relied, have

provided no evidence whatsoever for their allegation and refuse to

comment.

George Woodham

) LANGUAGE-RIGHTS.EU


https://www.youtube.com/watch?v=2Qq54s9R_s0
https://www.youtube.com/watch?v=dQgBjNjb_SI&t=3690s
https://language-rights.eu/balie.pdf

De Andere Krant reported on 5 February on a remarkable incident

involving Gabor Landman, an interpreter/translator who, through his

foundation European Language Rights, campaigns for the rights of

linguistic minorities in the EU. He is critical of Ukraine because that
country suppresses minority languages such as Russian, Romanian and

Hungarian (in addition to Dutch, his mother tongue).

Landman caused such a disturbance at a debate evening on 11
December 2025 at De Balie concerning aid convoys for Ukraine that he
was removed from the hall. Newspapers published by De Persgroep
subsequently quoted various statements by Landman, who was
reported to have said, among other things, that the regime in Ukraine
consists of Nazis. They also quoted Youri Albrecht, director of De Balie,
who, after Landman had been removed from the hall, claimed that he
was being paid by the Russian secret service, the FSB. Albrecht said he

had heard this from his “friends” at the journalism platform Bellingcat.

Three of the four newspapers — AD, Tubantia and Stentor - quickly
decided to amend their articles after Landman had threatened legal
action. They had to acknowledge that they had quoted Landman
completely incorrectly. Only De Gelderlander refused to issue a
correction, even after Landman’s insistence. Landman then brought a
case before the Press Council. On 11 April, the Council ruled that De

Gelderlander must amend the article. This has since been done.

& LANGUAGE-RIGHTS.EU



https://www.youtube.com/watch?v=2Qq54s9R_s0
https://language-rights.eu/NL/
https://protect-ukraine.nl/
https://language-rights.eu/Landman_Gelderlander_Conclusie_13042026.pdf

Landman also filed a complaint with the Amsterdam police
against Albrecht for libel and defamation. He was recently informed
that the police had “closed the investigation”. “They don’t want to spend
any time on it,” Landman told De Andere Krant. He is not letting the
matter rest: should the Public Prosecution Service also decide not to act
on the complaint, he will take the case to the Court of Appeal for a so-
called Article 12 procedure, to force the Public Prosecution Service to

prosecute Albrecht after all.

Despite numerous attempts to make contact, Landman has
received no response whatsoever from Albrecht or De Balie, nor from
Bellingcat. “If they had had any evidence, they would have shown it. But
they simply aren’t responding at all. Scandalous behaviour for public
institutions,” says Landman. “Especially for a group that calls itself

citizen journalists, like Bellingcat.”

DAK Publication 11 May 2026 Albrecht & Bellingcat in the Hot Seat

Press release 05-05-2026 Disinformation & Lies by Stg. Bellingcat.

Publication DAK 31-01-2026 [ am not paid by the Russians.

Press release 19-12-2025 Public Statement by Yoeri Albrecht at De Balie.

Publications by the ELR Foundation. https://language-rights.eu/NL/

Or https://protect-ukraine.nl/ ( International versions )

3 LANGUAGE-RIGHTS.EU



https://language-rights.eu/09052026_DAK.pdf
https://bellingthecat.com/
https://language-rights.eu/DAK31012026.pdf
https://language-rights.eu/balie.pdf
https://language-rights.eu/NL/
https://protect-ukraine.nl/

