
RvdJ 2026/17 

Pagina 1 van 4 
 

SAMENVATTING 
 
De Gelderlander heeft in het online artikel ““Man ‘die wordt betaald door de Russen’ verstoort 
orde op bijeenkomst van Twentse schrijvers” aandacht besteed aan G. Landman (klager). Het 
artikel is ook verschenen op de websites van AD, de Stentor en Tubantia, alle behorend tot 
DPG Media. Het is begrijpelijk dat hoofdredacties van titels binnen hetzelfde concern de 
afhandeling van een klacht over een gelijkluidende publicatie overlaten aan de hoofdredactie 
van de titel die de bron is van de publicatie. Elke hoofdredactie blijft echter 
eindverantwoordelijk voor de inhoud van haar website en de uiteindelijke klachtafhandeling. 
Dat het artikel op de website van De Gelderlander niet tegelijk met de publicaties op de 
andere websites is aangepast, is op zichzelf niet klachtwaardig. De Gelderlander heeft echter 
nagelaten om op verzoek van klager alsnog ervoor te zorgen dat het artikel werd aangepast 
en heeft ten slotte – nadat de klacht inmiddels bij de Raad was ingediend – het artikel 
aangepast op een minder verstrekkende wijze dan is gebeurd bij de zustertitels zonder dit te 
verantwoorden. Dit leidt tot de conclusie dat De Gelderlander de klacht niet adequaat heeft 
afgehandeld en de klacht gegrond is. De Raad doet de aanbeveling aan De Gelderlander om 
deze conclusie ruimhartig te publiceren. 
 
 
Conclusie van de Raad voor de Journalistiek 
inzake de klacht van  
 
G. Landman 
 
tegen 
 
de hoofdredacteur van De Gelderlander 
 
De heer G. Landman (klager) heeft op 17 januari 2026 een klacht ingediend tegen de 
hoofdredacteur van De Gelderlander. Bij de beoordeling van de klacht is verder 
correspondentie van partijen betrokken van 26 en 29 januari 2026 en van 9 en 17 februari 
2026. 
 
De klacht is behandeld op de zitting van de Raad van 27 februari 2026 in aanwezigheid van 
klager. De Gelderlander is daar om haar moverende redenen niet verschenen. 
 
Vanwege verhindering van een van de leden van de Raad, is de zaak met instemming van 
klager behandeld door de voorzitter en drie leden. 
 
DE FEITEN 
 
Op 12 december 2025 is op de website van de DPG Media-titels AD, de Stentor, Tubantia en 
De Gelderlander een artikel verschenen met de kop “Man ‘die wordt betaald door de Russen’ 
verstoort orde op bijeenkomst van Twentse schrijvers”. De intro van het artikel luidde 
aanvankelijk: 

“,,Het bewind in Oekraïne dat zijn nazi’s.” Met kreten zoals deze heeft een man 
donderdag een discussiebijeenkomst verstoord over de documentaire Konvooi. De 
Twentse schrijvers Jaap Scholten en Tommy Wieringa, de hoofdrolspelers in de 
documentaire, zetten de man buiten.” 

  



RvdJ 2026/17 

Pagina 2 van 4 
 

Verder bevatte de eerste versie van het artikel de volgende zin: 
“Na ongeveer een uur stond een man in de zaal op, die allerlei anti-Oekraïnse dingen 
begon te roepen.” 

 
Op 14 december 2025 heeft klager – de in het artikel bedoelde man – zich met zijn bezwaren 
over het artikel tot de (hoofd)redacties van de vier titels gewend en verzocht om rectificatie. 
De hoofdredacteur van De Gelderlander heeft daarop diezelfde dag aan klager bericht: 

“Deze stuur ik door naar Tubantia.” 
 
Vervolgens is het artikel op 16 december 2025 op de websites van het AD, de Stentor en 
Tubantia aangepast. Op die websites luidt de eerste zin van de intro sindsdien: 

“,,Oekraïne vecht niet voor de Vrijheid van Europa.” 
De hiervoor aangehaalde passage is gewijzigd als volgt: 

“Na ongeveer een uur stond een man in de zaal op en verstoorde de bijeenkomst. Hij 
meende een nazisymbool te hebben gezien in de docu. Die zat volgens hem in het 
motief van een trui van een Oekraïense vrouw, die in de documentaire wordt 
geïnterviewd.” 

Ten slotte is op deze websites aan het slot van het artikel de volgende aanvulling opgenomen: 
“De man zegt aangifte te gaan doen tegen Albrecht, en het feit dat hij naar eigen zeggen 
‘met geweld’ uit de zaal is gezet. Betrokkenen ontkennen dat.” 

 
Omdat het artikel niet was aangepast op de website van De Gelderlander heeft klager zich op 
11 januari 2026 opnieuw gewend tot de (hoofd)redactie van De Gelderlander. In zijn e-mail 
heeft klager gewezen op de wijzigingen die inmiddels op de andere drie websites waren 
aangebracht. Daarbij heeft hij ook gemeld dat de publicaties van AD, de Stentor en Tubantia 
naar zijn mening nog steeds drie punten bevatten die niet kloppen, maar dat hij voor deze 
‘restpunten’ geen klacht bij de Raad zal indienen tegen deze media, omdat zijn belangrijkste 
punten waren aangepast. Klager heeft ten slotte De Gelderlander verzocht de publicatie 
eveneens aan te passen en aangekondigd een klacht in te dienen als aanpassing zou 
uitblijven. 
 
De hoofdredacteur van De Gelderlander heeft niet op de e-mail van 11 januari 2026 
gereageerd, maar heeft na het doorsturen van de klacht door het secretariaat van de Raad op 
5 februari 2026 het volgende aan klager bericht:  

“Tot mijn grote verbazing zag ik dat u een klacht ingediend hebt bij De Raad voor de 
Journalistiek. Dat mag natuurlijk en vanuit uw oogpunt snap ik dat ook. Mijn verbazing 
zit in het volgende:  
Het artikel waar u bezwaar tegen maakt is geschreven door onze zustertitel Tubantia. 
Zelf weet ik niet hoe het artikel tot stand is gekomen. Ook de journalist die het 
geschreven heeft valt niet onder mij.  
Ik had uw klacht dus doorgestuurd naar de collega's van Tubantia. Die hebben de tekst 
beoordeeld, en besloten een aanpassing te doen alleen zijn ze daarbij vergeten die 
aanpassing ook zo door te voeren dat de tekst ook bij De Gelderlander is veranderd. 
Inmiddels is dit wel gebeurd.  
Ik vroeg mij af of dit voor u voldoende is. Immers, u neemt geen stappen tegen Tubantia. 
Het zou ons beide veel tijd en moeite kunnen besparen als we dit zonder een gang naar 
de Raad kunnen oplossen.  
Dat begint natuurlijk ook met excuses van mijn kant. De communicatie van mijn kant 
had beter gemoeten. Dat had ik niet aan een andere titel over moeten laten.” 

 



RvdJ 2026/17 

Pagina 3 van 4 
 

Naar aanleiding daarvan heeft klager in een e-mail van 9 februari 2026 erop gewezen dat de 
publicatie op de website van De Gelderlander niet is aangepast op dezelfde wijze als op de 
websites van het AD, de Stentor en Tubantia.   
Blijkens de website van De Gelderlander is het artikel op 4 februari 2026 bijgewerkt. De eerste 
zin van de intro is aangepast op dezelfde wijze als op de websites van de andere titels. Ook is 
aan het slot de aanvulling opgenomen. De zin “Na ongeveer een uur stond een man in de zaal 
op, die allerlei anti-Oekraïnse dingen begon te roepen.” is niet gewijzigd. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Klager stelt – kort samengevat – het volgende. Ook na de aanpassing op de website van De 
Gelderlander is de kwestie niet opgelost. De aanpassing heeft pas plaatsgevonden na het 
indienen van de klacht bij de Raad, terwijl hij De Gelderlander twee keer had aangeschreven.  
Bovendien bevat de publicatie nog steeds onwaarheden.  
Op de zitting verklaart klager desgevraagd dat hij ook geen klacht tegen De Gelderlander zou 
hebben ingediend als haar publicatie op hetzelfde moment en op dezelfde wijze zou zijn 
aangepast als de publicaties van de andere drie media. Op de website van De Gelderlander 
heeft de onjuiste informatie echter bijna twee maanden online gestaan en zijn in het artikel 
uiteindelijk niet dezelfde wijzigingen doorgevoerd als op de andere websites. Daarmee heeft 
De Gelderlander een grens overschreden, aldus klager. Daarom verzoekt hij de Raad om de 
volledige inhoud van het oorspronkelijke artikel te beoordelen.  
 
De Gelderlander heeft verwezen naar de hiervoor onder De Feiten geciteerde e-mail aan 
klager van 5 februari 2026 en verder benadrukt dat het artikel is vervaardigd door de redactie 
van Tubantia en is doorgeplaatst op onder andere de website van De Gelderlander. De 
Gelderlander is niet inhoudelijk betrokken geweest bij de totstandkoming van de publicatie 
dan wel bij de doorgevoerde aanpassing. De door de redactie van Tubantia aangepaste versie 
van artikel is helaas niet direct verwerkt op de website en app van De Gelderlander. Inmiddels 
is dat wel gebeurd. Voor deze miscommunicatie zijn excuses aangeboden aan klager.  
 
BEOORDELING VAN DE KLACHT  
 
Gelet op de gang van zaken als opgenomen onder De Feiten en de verklaring van klager dat 
hij geen klacht tegen De Gelderlander zou hebben ingediend als haar publicatie op hetzelfde 
moment en op dezelfde wijze zou zijn aangepast als de publicaties van de andere drie media, 
zal de Raad zich beperken tot een beoordeling van de wijze waarop De Gelderlander de klacht 
heeft afgehandeld. 
 
Uitgangspunt is dat (hoofd)redacties als eerste lijn fungeren in de afhandeling van klachten. 
Enerzijds brengt dit voor klagers de verplichting mee om hun bezwaren eerst aan de 
eindverantwoordelijke van het betrokken medium voor te leggen. Anderzijds wordt van 
hoofdredacties verwacht dat zij klachten op een zorgvuldige manier afhandelen. In het kader 
van een goede zelfregulering door de media is het de bedoeling dat partijen eerst samen 
overleg te voeren om te bezien of zij het probleem minnelijk kunnen oplossen. 
Daarbij geldt bovendien – zoals de Raad in eerdere zaken heeft overwogen – dat elke 
hoofdredactie een eigen verantwoordelijkheid heeft voor de publicaties die onder haar naam 
verschijnen. 
 
Het is begrijpelijk dat hoofdredacties van titels binnen hetzelfde concern de afhandeling van 
een klacht over een gelijkluidende publicatie overlaten aan de hoofdredactie van de titel die 



RvdJ 2026/17 

Pagina 4 van 4 
 

de bron is van de publicatie (in dit geval: Tubantia). Dat laat echter onverlet dat elke 
hoofdredactie eindverantwoordelijk blijft voor de inhoud van haar website en de uiteindelijke 
klachtafhandeling. Dat brengt mee dat elke hoofdredactie zich op de hoogte moet stellen van 
de afhandeling van de klacht door de hoofdredactie van de titel die de bron is van de 
publicatie. 
 
Dat het artikel op de website van De Gelderlander niet ook op 16 december 2025 – tegelijk 
met de publicaties op de andere websites – is aangepast, is kennelijk het gevolg van een fout 
en op zichzelf niet klachtwaardig.  
Echter, De Gelderlander heeft vervolgens: 

 na de e-mail van klager van 11 januari 2026 nagelaten alsnog te zorgen voor 
aanpassing van het artikel;  

 op 4 februari 2026 het artikel aangepast op een minder verstrekkende wijze dan is 
gebeurd bij de zustertitels zonder klager over deze keuze te informeren;  

 ten slotte ook geen verdere actie ondernomen nadat klager op 9 februari 206 heeft 
laten weten dat de aanpassing niet overeenkwam met de aanpassingen op de andere 
drie websites. 

Dit leidt tot de conclusie dat De Gelderlander de klacht niet adequaat heeft afgehandeld en 
dat de klacht gegrond is. 
 
Relevant punt uit de Leidraad: D. 
Relevante eerdere conclusies (onder meer): RvdJ 2026/5, RvdJ 2024/22, RvdJ 2022/9 en RvdJ 
2020/12 
 
CONCLUSIE 
 
De klacht is gegrond.  
 
De Raad verzoekt De Gelderlander om deze conclusie integraal of in samenvatting te 
publiceren. 
 
Zo vastgesteld door de Raad op 13 april 2026 door mr. G.C. Makkink, voorzitter, B. Agterberg, 
J. Hoogenberg en M.S. Bosgra, leden, in tegenwoordigheid van mr. D.C. Koene, secretaris. 
 
 
 
 
 
Voorzitter      Secretaris  


